RCC Wasse neus?

Ik ben het wachten zat. En ik niet alleen, er wordt vaak gezocht op OpaJaap.nl naar Zonzoo, dus er zijn vele fans die ook willen weten hoe het is afgelopen. Daarom heb ik onderstaande e-mail gestuurd.

Geachte RCC,

Ik heb, als particulier, begin december 2009 een klacht ingediend tegen een reclame uiting van Zonzoo.

Zie ook: http://www.opajaap.nl/wordpress/?p=582

Ik heb keurig een bevestiging van jullie gekregen dat ik de klacht heb ingediend.

Vervolgens krijg ik om de twee maanden een nieuwsbrief, waar zo’n 5 uitspraken in voorkomen van de ongeveer 30 die er gedaan zijn. Maar dus nog steeds niet die van Zonzoo.

Ik heb ook nog steeds geen bericht gekregen wat er verder van mijn klacht terecht is gekomen, terwijl, als je naar de data van de klachten kijkt, ik denk dat mijn klacht nu wel eens een keer behandeld zal zijn.

Als ik wil zoeken in de database met uitspraken, moet ik eerst een abonnement van vele honderden euro’s afsluiten.

Ik begrijp best dat jullie ergens je geld vandaan moeten halen, maar ik hoop dat jullie ook begrijpen dat ik graag wil weten “hoe het afgelopen is met mijn klacht”, sterker nog, misschien hebben jullie wel een uitspraak gedaan waar ik het niet mee eens ben en waartegen ik in beroep wil gaan. ’t Zou toch kunnen?

Het zou jammer zijn als blijkt dat jullie zo’n besloten “wij houden elkaar de handen boven het hoofd en houden alle vuile was binnenskamers”- clubje zijn. Want vijfhonderd euro vragen van de particuliere consument is natuurlijk hetzelfde als binnenskamers houden.

Ik ben van mening dat openheid naar het publiek over reclame-uiters die zich niet aan de richtlijnen houden alleen maar goed is voor de zaak.

Als ik moet betalen om te weten wat jullie met mijn klacht doen, dan was de klacht over Zonzoo mijn laatste, en is, wat mij betreft, de hele reclamecodecommmissie een wasse neus. Of betekent “zelfregulering” alleen maar “een methode om de civiele rechtspraak buiten de deur te houden”? Dat het publiek er zo over denkt kan toch niet de bedoeling zijn?

Gaarne uw reactie.

Met vriendelijke groet,

J.N. Breetvelt (alias OpaJaap)

Update

Zo, dat heeft geholpen. De inkt van mijn iemeeltje was nog niet droog zal ik maar zeggen en ik had al antwoord van Anneke Thijssen van de RCC.

Anneke Thijssen
Met een kopietje van de bevestigingsbrief die ze me op 8 december gestuurd hadden, en een kopie van de uitspraak die op 28 januari heeft plaatsgevonden, maar waarvan ik tot op heden niet op de hoogte ben gehouden.

De beslissing luidt:

“Gelet op het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting, zoals genoemd onder a) (Mijn klacht over de misleidende bedragen in het televisiespotje in het restaurant) in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige (De klacht van iemand anders over hun website) wijst de Commissie de klacht af.”

Daar kunnen ze dan nog tegen in beroep. Al met al is dit spotje, ruim twee maanden na mijn klacht nog steeds op de buis terwijl de klacht gegrond is en ze er mee moeten stoppen… Rekken is ook een tactiek.

Zelfregulering in de reclamewereld?, Nee, Schijnregulering.

954(1)

Geef een reactie